Sunday, March 14, 2010

tazkirah #1

officially, the title of the entry will be like the for the rest of the entry with same objective. insyaAllah.

today, no, few days ago i found ayat yg best to share with.

''Allah tidak menyukai ucapan yang buruk (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.''
''Jika kamu menyatakan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa.''
-surah an-nisaa' ayat 148-149

ye, dan saye insaf siket, banyak. ye, dan saya pun turut muhasabah diri sewaktu membaca ayat ini. ye, untuk kali ni, rasenye, musim bulan mengambang kot, dan ye, saya kene kurangkan cakap mende-mende buruk. hm, nasib baeklah fasa tu dah pergi dan saya sudah puleh siket dan mampu mengawal diri, ditambah lagi dengan ayat di atas yang saya baca, insyaAllah lebih baek dr yg sebeluimnya. semoga ayat di atas juga dapat membuka hati anda dan bermuhasabahlah sebaiknya sebelum tido, macam yang ibu dan abah saya salu pesan kat saya, ''nak todo tu, muhasabah diri, tengok apa yang kita dah buat hari ni, baik ke x, bagus ke x, cemerlang dari semalam ke, boleh buat lg baik dr hr ni ke, ade yg boleh jd sempadan dan teladan ke?''. itulah parents saya, mahukan yang terbaek utk saya. jadi, sentiasalah bermuhasabah diri. anda, bila lagi? :D


''Wahai manusia, sesungguhnya telah datang Rasul (Muhammad) itu kepadamu dengan (membawa) kebenaran dari Rabb-mu, maka berimanlah kamu, itulah yang lebih baik bagimu. Dan jika kamu kafir, (maka kekafiran itu tidak merugikan Allah sedikit pun) kerana sesungguhnya apa yang di langit dan di bumi itu adalah kepunyaan Allah. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.''
-surah an-nisaa' ayat 170

yang ni, erm, saya rase, saya simpan pendapat tu sniri, lg pun saya bukan pentafsir alQuran plus x pakar sgt. dgr ustz, ayah saya dan ustz zahazan ckp je lah. dan jkuga pengisian dr kawan2. apa yang saya nak share is, ayat ni kepada mereka2 yang mahu berfikir, akan menginsafkan kite yang lahir alhamdulillah, dalam islam. plus, bersyukurlah dengan apa yang ada, mahupun musibah kerana itu adalah ujian, dan takde satu pun hambe allah dlm dunia ni x tempuh hidup tanpe ujian. lahirnye kita kat dunia ni pun adalah untuk uji kita.setiap nafas kita ni adalah rahmat dr Allah jd, cuba2lah doa, minta Allah berikan ilham agar sentiasa bersyukur dengan segala nikmat, rahmat dan berkat dr Allah dan xlupe Dia dlm senang dan susah dan diberi ilham agar dapat menggunakan nikmat yang Allah berikan tu utk kebaikan.amin.

tu je pengisian dr saya hari ni dan post utk hr ni :D
insyaallah saya akan dedicate new post utk adek2 saye 3 eko nati Xp